Generatia Noului Val – Roz

de danizvernariu

unknown author? Portugal

unknown author? Portugal

Daca esti nascut inainte de anii 1985  fie in 70, 60 si chiar mult mai devreme nu se poate sa nu observi cat de radical s-a schimbat viata ta fata de cea de acum 30 ani…40 ani si chiar mai bine…

Aceste generatii au trait poate cel mai autentic si mai natural copilaria si cand afirm aceasta am sa aduc ca proba comparativa ieri/azi secvente general valabile in copilaria portuguesa, romana, italiana, new zealandeza s.a.m.d. Pana in anii 1990 cam peste tot in lume copii s-au jucat la fel , adolescentii s-au distrat la fel…si azi noiile geneartii se distreaza la fel insa …mai putin real si mai mult virtual, mai retrasi si mai apatici.

Fac parte din generatia care nu a avut PC, telefon mobil, pager,internet, 40 canale (sau mai mult) de TV, TV color, home cinema, DVD, Ipad,Tableta,Iphone, GPS, Nintendo, Xbox, Wii, a jocurilor 3D sau a filmelor pe alese.

Generatiile noastre plecau dimineata la joaca si era putin probabil ca la pranz sa vina acasa sa manace pentru a aparea seara traziu (pe la 21) fara ca nimeni sa te intrebe unde ai fost si ce ai facut speriat de lipsa ta de acasa.
In copilaria noastra nu a existat comunicare la distanta mai mult decat ar fi putut fi sesizat un sunet de regula un fluierat semnal care fie ca chema , fie ca dupa caz anunta ceva avizand.

Nu imi amintesc sa fi baut apa plata de vreme ce furtunele CFR sau cele din parcuri ce udau floriile contineau apa suficienta iar sticla de suc ce continea mult zahar, aroma si colorant trecea ades de la unul la altul fara a ne pune problema imbolnavirii.
Nu aveam Facebook insa aveam wall-uri similare unele cu graffiti altele cu semne si mesaje ce de la o posta te facea sa intelegi despre ce este vorba. Bancile parcurilor erau pline de texte pentru ca in loc sa facem Log in ne asezam mereu la aceia-si ora pe o anume banca pe care lasam si mesaj.

Parintii nu ne duceau la scoala iar la gat unul din doi copii avea cheia casei fara ca cineva sa isi puna problema securitatii bunuriilor in cazul in care aceasta ar fi fost pierduta precum azi se face prin diverse moduri care mai de care mai sofisticate ca sistem.

In adolescenta mea nu scriam Emailuri ci trimiteam bilete, ne sunam rar la telefonul fix din oras cu monede sau de acasa si cu toate acestea nimeni nu intrazia la intalniri sau era considerat pierdut ca si contact zilnic.
Am fost o generatie a inovatiei cu mai putine jucarii sofisticate si cu extrem de multa maginatie in constructia acestora in mod artizanal studiind si experimentand :mecanica, chimia, electricitatea. Am fost aceia care am experimentat explozia cu carbit sau minum de plum si bronz aluminium, am fost aceia care au construit carusele pe rulmenti cu sisteme de frane, directie si suspensie sofisticate; am fost aceia care neavand Mp3 sau radio cu casti am transformat galena de la receptorul unui telefon adaugand o dioda pe polaritati intr-un mini radio ce nu avea nevoie de baterie proband cumva principiile wirles energy Tesla.

Am fost aceia care faceau concurs antrenand memoria…”spune: trupa, albume,top,hits,cine e vocal din ce an dece a murit sau recita lirica melodiei…” aceasta pentru chiar cateva zeci de musical band. Suntem aceia care din aceasta perspectiva am trait din plin Noul Val (New Wave) si care am vazut schimbariile radicale in muzica dupa anul 1985… in slab si comercial. In timpurile noastre un HIT tinea ani de zile si era imposibil ca fredonand sa nu stii exact cine in canta chiar si cover.

Generatia noastra si cele anterioare au facut serviciu militar obligatoriu , astfel incat si azi imi stiu seria de la arma ce m-a servi dupa 27 ani. La ce foloseste aceasta? Intradevar a fost greu, ades urat si dur insa am invatat supravietuirea in conditii vitrege si dure , am invatat sa ma pun la adapost si sa fac fata situatiilor. Nimic nu a fost virtual aici, 7,62mm era real si nu 3D.

Acum 30 ani in urma functiona socializarea fie in prietenii de grup mic sau in gasca mare. Pe strada si mereu in competitie cu terti invatai ce este respectul, cat de puternic esti si cum poti ocoli un necaz precum ce valoare are forta umana focalizata, smtul teritoriului, observatia, vanatul si vanatoarea.

Un pumn in nas nu a atras niciodata interesul unui avocat sau al unui Tribunal pentru ca totul se rezolva pe loc si fara reclamatii, ori erai cel tare ori cel invins.

Lumea barfea mai putin pentru ca din perspectiva prezentata mai sus oricand se putea intampla sa ai…un stupid accident la nas.

Era grozav sa ai o pereche de incaltaminte sport sau o pereche de blugi …precum ceasul cu calculator era considerat bijuterie, cu toate acestea calculam mintal , ne imbracam mereu la moda si faceam eforturi pentru a ne cumpara incalataminte sport.

Bicicleta valora cat o masina azi. Nimeni nu mergea la intalnire cu masina tatalui ; nu puteai sa ai o intalnire daca nu prezentai incredere …ne faceam cadouri cu mesaj, ublam prin cofetarii si mergeam la cinema si nu uitam ca Sambata sa stiim la ce chef mergem acasa la prieteni sau ziua cui este.

Nu se punea problema banilor atunci cand ne cumparam bere, tigari sau inghetata, exista mereu sapca sau caciula in care banii se strangeau atat cat ai si cel care nu avea sa puna nu era exceptat dar avea obligatia sa mearga sa cumpere. Nimeni nu s-a simtit frustrat din aceasta perspectiva!

Stiiam bine unii de altii ne aminteam exact ce , despre ce ,unde si ..detalii am discutat chiar si in urma cu mult timp. Cuvantul IGNORANT l-am auzit dupa 1990.

Citeam tomuri de carti cu pagini de hartie…chiar daca eram PUNK, ROCK sau DISCO-man. Trebuia sa cunosti sa tii, sa fi la curent si actualizat sa cunosti limbi straine si sa fi deosebit fata de altii asa cum te prindea mai bine si mai expresiv.

Generatia mea 60`s a produs unul din cele mai mari paradoxuri s-a nascut in epoca rudimentara industriala, a trait simplu copilaria mancand fructe nespalate de pe jos si a inovat cam tot ceeace TU azi ai ca sistem cu multe optiuni si applicatii fara de care “nu mai poti” (sic!) sau nu te descurci. Noi am fost poate cea mai controversata generatie care in garaje am facut chefuri si am construit PC ul, generatie care in ciuda studiului si inovatieia creat cele mai nefolositoare lucruri ce nu sunt necesare uneI vieti desfasurata natural la scara umana.

Am fost creati industrial prin decrete, am fost scolarizati obligatoriu si concurential, am facut Revolutii si am ramas uimit…azi…de denaturarea vietii ca urmare a mult prea multe optini, ce incredibil!

